Hinter den Kulissen von CBS

In einem ausführlichen Interview mit CBS Chairman Les(lie) Moonves gibt der Senderchef in der New York Times einige Einblicke hinter seine Programmentscheidungen der letzten 10 Jahre. Er führte CBS, das 1994 fast schon als quotentot galt zum einsamen Marktführer. Aufschlussreich sind vor allem ein paar Grundregeln, nach denen Moonves bei der Auswahl neuer Produktionen verfährt.

Mit „Americans do not like dark“ begründet er beispielsweise die Absetzung von „Joan of Arcadia“:

The show was about a teenager who receives directives and advice straight from God. “In the beginning, it was a fresh idea and uplifting, and the plot lines were engaging,“ Moonves said, sounding a little sad and frustrated. “But the show got too dark. I understand why creative people like dark, but American audiences don’t like dark. They like story. They do not respond to nervous breakdowns and unhappy episodes that lead nowhere. They like their characters to be a part of the action. They like strength, not weakness, a chance to work out any dilemma. This is a country built on optimism.“

For instance, despite winning the Emmy for best comedy of 2004, Fox’s “Arrested Development“ has never garnered much of an audience. The show is odd and hilarious but full of cold, manipulative characters. “It’s too dark,“ Mooves said, repeating his mantra.

In his shows, he likes the men alpha and handsome and the women smart and beautiful, and he wants little personal complexity: happy endings are imperative.

Er rückt auch mit ein paar Hintergründen zu den Hitshows von CBS ‚raus: Niemand hatte demanch damit gerechnet, dass CSI ein großer Hit werden würde, eigentlich war „The Fugitive“ die großer Hoffnung im Jahre 2001.

Zu „Everbody Loves Raymond“:

“Ray Romano was a 38-year-old stand-up comedian who was fired by ‚News Radio‘ when he was the fifth lead. The pilot for ‚Raymond‘ turned out well, but I wasn’t expecting it to become one of the most successful sitcoms of all time.“

“Is ‚Joey‘ really going to open Thursday nights for NBC?“ he asked at one point. “That’s a dream come true. I love the smell of napalm in the morning.“

Andere „Weisheiten“ sind:
– „Most of your big hits come out of nowhere.“
– “No ‚ings‘ in the title, they rarely work.“
– “procedural dramas always seem to work. When we have too many, the audience will tell me.“

4 Antworten

  1. 1
    Nina schrieb:

    ‘’No ‘ings’ in the title, they rarely work.’’

    Aha — ich hoffe, das nahm nicht Bezug auf „Judg-ing Amy“.

  2. 2
    Sascha (sab) schrieb:

    In dem Fall ging’s um Alternativtitel für „Ghost Whisperer“: „The John Gray Project“, „The Grateful Dead“, „After-slash-Life“, „The Grateful-slash-Dead“ und schliesslich „Breaking Through“.

  3. 3
    mb schrieb:

    Les Moonves has Farty Pants.

  4. 4
    redlock schrieb:

    „Giving Them What They Want“:

    Darum geht es doch im TV Geschäft. Die Frage ist doch nur wie groß „THEY“ ist bzw. sein muß, damit es sich rentiert.

    Wie wir doch aus dem VM blog wissen, muß das network die stories „genehmigen“. Warum hat er/CBS den die „dunklen“ Geschichten bei JofA durchgehen lassen ?

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