"Are the corporate suits ruining TV?"

Ein hochinteressanter Artikel in der heutigen Los Angeles Times, verfasst von Marshall Herskovitz („thirtysomething“, „Quarterlife“), erläutert die gravierenden Änderungen im TV-Business seit dem Ende der FinSyn-Regel Mitte der 90er aus der Sicht der Produzenten. Es gibt heute keine unabhängigen TV-Studios mehr, alle Inhalte werden von einer Handvoll großer Medienunternehmen bestimmt, die so stark in den kreativen Produktionsprozess eingreifen wie noch nie zuvor.

The most profound change resulting from that ruling is the way networks go about the business of creating programming. Networks today exert a level of creative control unprecedented in the history of the medium. The stories my friends tell me would make me laugh if the situation weren’t so self-defeating. Network executives routinely tell producers to change the color of the walls on sets; routinely decide on the proper wardrobe for actors; routinely have „tone“ meetings with directors on upcoming pilots; routinely give notes on every page of a script. (When we did „thirtysomething“ in the late ’80s, we never received network notes.) And by the way, they have every right to do these things. As owners, they have a responsibility to satisfy themselves that their product is competitive and successful.

Weil Herskovitz und sein Produktionspartner Edward Zwick sich mit dieser Einflussnahme der Networks nicht mehr arrangieren können, haben sie ihren TV-Output-Deal mit ABC gekündigt und haben dem TV (zumindest für die nächste Zeit) den Rücken gekehrt. Eine TV-Serie aus dem Hause Bedford Falls wird es also in den kommenden Jahren nicht geben. Stattdessen startet mit quarterlife.com am 11. November ihr Online-Serien-Projekt.

4 Antworten

  1. 1
    bmk schrieb:

    Weil ich vermutlich nicht der einzige bin, der spontan nichts mit der FinSyn-Regel anfangen kann: englische Wikipedia.

  2. 2
    sab schrieb:

    Oder um die FinSyn-Regel kurz in deutsch zusammenzufassen: Diese Vorschrift sollte eine Monopol-Bildung auf dem Fernsehsektor vermeiden. Die TV-Networks durften nur einen kleinen Teil der Sendungen, die sie ausstrahlen, auch selbst besitzen. Das war eine goldene Zeit für unabhängige Studios, die mit ihren Serien-Produktionen von Network zu Network hausieren gehen konnten. Die Networks wiederum waren auf diese Studios angewiesen, um ihr Programm zu füllen.

    Als die Regelung in den 70ern eingeführt wurde, musste CBS beispielsweise seine legendäre umfangreiche Programmbibliothek verkaufen und gründete damals zu diesem Zweck ein Unternehmen namens Viacom…

    Durch das Aufkommen der Cable-Networks in den späten 80ern hatten die alten Broadcast-Networks (ABC, CBS, NBC) aber mehr und mehr Argumente, dass diese FinSyn-Regelung abgeschafft werden sollte — schließlich sorgten all die kleinen Cable-Sender wie MTV, CNN, etc für deutlich mehr (Meinungs-)Vielfalt auf den TV-Kanälen.

    So etwa um 1995 fiel die Regelung dann nach intensiver Lobby-Arbeit der Networks endgültig und eine große Konsolidierungs-Phase begann: Die Networks gründeten wieder eigene Studios (CBS Studios, ABC Studios) oder kauften kleine Studios auf.

    Umgekehrt erlaubte der Wegfall von FinSyn den großen Produktionsstudios (Paramount, Warner) nun selbst auch Fernsehsender zu gründen — was sie auch tun mussten, denn es war absehbar, dass ABC,CBS und NBC zukünftig deutlich weniger auf sie angewiesen wären. Aber Warner und Paramount brauchten eine Abspielstation für ihr Material: So entstanden UPN und WB.

  3. 3
    redlock schrieb:

    Wenn die networks suits solchen Einfluß auf eine Serie haben, wie erklärt sich dann Lost Ep. 301-306 oder die erste (?) Hälfte der zweiten Staffel von HEROES ? 😆

    Oder ist gerade das der Grund ? 😮

    Und schon vor Jahren gab es in der Serie „Beggars and Choosers“ Witze über die network notes. So neu kann das also auch nicht sein… 😉

  4. 4
    Manuel schrieb:

    Daniel Knauf, Creator von Carnivale, hat sich auch zum Thema geäussert (auf der Carnivale Mailingliste):

    Posted by: „Daniel Knauf“
    Thu Nov 8, 2007 1:43 pm (PST)

    The truth is, I love television as a medium, but it’s become a
    creative quagmire, the reasons for which are very eloquently stated
    in this L.A. Times Editorial by „thirtysomething“ writer, Marshall
    Herkovitz.

    http://www.latimes.com/news/printedition/opinion/la-oe-
    herskovitz7nov07,1,4509823.story?coll=la-news-
    comment&ctrack=3&cset=true

    Believe me, I’ve pitched a number of new series in the years
    since „Carnivale,“ but so far, only two have been greenlit to script
    and none to pilot. Sometimes, I’m grateful they don’t actually make
    it to series given the frustration and angst suffered by other show
    creators due to incessant, inordinant and inappropriately heavy-
    handed interference by the networks.

    Notes are no longer suggestions, but orders. Simply following these
    orders is not enough. One must follow them with enthusiastic gusto,
    ignoring the fact that each draft gets weaker and farther from the
    original vision, voice and personal standards of excellence
    developed over hard decades of honing one’s craft.

    When the executive–ironically, often more neurotic and insecure
    than an actual artist–asks how the creator feels about the clearly
    inferior resulting draft, he or she better suck it up and reassure
    the executive how vastly superior it is, or risk being
    branded „difficult“ and effectively being blacklisted.

    Any wonder that the breakout shows (Lost, Desperate Housewives,
    Heroes) have almost consistently been the „black sheep“ in
    development, neglected by executives in favor of more commercial
    fare? When the same shows have faltered in their sophmore seasons,
    might that have something to do with the oppressive network
    oversight now that they’re in the limelight?

    The great director, John Huston, was once asked, „What’s the secret
    of directing?“ His answer was, „Great casting.“ In other words,
    Huston knew he wouldn’t need to „direct“ people like Bogart, Peck
    and Hepburn. Huston knew perfectly well what those great actors
    were capable of from their past performances–they’d proven
    themselves over and over again.

    Pity this isn’t true when it comes to networks „casting“ writers.
    Terrific writers with impressive and hugely successful bodies of
    work are routinely treated like rank amateurs by executives.

    Huston knew that the best creative decision as a director is to
    create a safe and supportive environment that’s conducive to great
    actors giving great performances. The situation in television is
    the absolute antithesis of this. No matter how accomplished the
    creator, every nuance, every line, every plot-point in a script is
    endlessly examined and subjected to second-guessing by a committee
    of arrogant non-writers.

    Subsequently, virtually every creative production decision–casting,
    sets, wardrobe, etc.–must be similarily vetted by network
    executives. Resulting delays and cost overruns due to bottlenecks
    in the decision-tree are, of course, blamed on the showrunner.

    (Incidentally, „runaway production costs“ are the reason he networks
    and studios have cited in deny writers a 2.5% residual for reuse of
    their material on the internet, triggering a destructive walk-out
    that may well cost themselves billions and severely cripple the
    local economy. Excuse me, but who exactly is holding the purse-
    strings? Maybe it’s time for the suits to pay less attention
    to „show“ and more attention to „business.“)

    Is it any wonder that the main difference between people who watch
    television and the people who make it is that the former asks, „Why
    does 98% of T.V. suck?“ while the latter asks, „How in the world did
    that 2% squeak through?“

    Believe me, though obstensively not the subject of negotiations, the
    current WGA strike is as much a product of rage and frustration over
    the disrepect to which we’re routinely subjected as it is over
    financial issues.

    That’s why I’ve been looking at graphic novels. Not only are they
    creatively more satisfying, but I can control rights, something–as
    many of you well know–I gave up in the case of „Carnivale.“ But
    I’m also writing theatrical features and long-form television as
    well as looking into developing shows for the internet, so I don’t
    plan on leaving the medium completely.

    I am, have been and always will be primarily a dramatist.

    D.

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